Info voor cliënten

Van het ene op het andere moment is niets meer zoals het was…
De wereld die normaal en vertrouwd was bestaat opeens niet meer.
Van gezond en zelfstandig ben je opeens gehandicapt en afhankelijk.
Je hebt klachten en kunt niet meer doen wat bij je past en wat je zou willen.
Dat is heel vervelend.
Voor jezelf, je partner, je kinderen en je naaste omgeving.

Die situatie mag niet te lang duren. Hoe nu verder?

Kennis-maken en kennis-delen

Het herstellen van je leef- en werkkwaliteit begint met het in kaart brengen van hoe je leven er voor het ongeval uit zag.

  • Wie was je?
  • Wat deed je?
  • Welke toekomstplannen had je?

Dit levert een beeld op van wie je was en hoe je leven er uitzag voor het ongeval.

Vervolgens kijken we samen met je naar hoe de situatie nu is.

  • Wat zijn je klachten en beperkingen?
  • Wie is op dit moment nog betrokken bij je herstel?
  • Wat verwacht je van de toekomst?

Ook nu weer vragen die beantwoord moeten worden.

Tenslotte zijn er nog twee belangrijke vragen over:

  • Wat wil je en wat kun je?
  • Wat verwacht je van Catharsis Herstel-Partners?

‘Aansluiten op’ en ‘afstemmen met’

Ieder mens is en blijft uniek. Daar verandert een ongeval niets aan. Dit uitgangspunt bepaalt het doen en laten van de Catharsis Herstel-Partners.

We weten als geen ander dat in ieder gesprek steeds opnieuw ‘aansluiting’  en ‘afstemming’ gewenst en noodzakelijk is. Het leven van de cliënt en zijn omgeving verandert dagelijks.

Onze zintuigen zijn getraind om te horen wat er wel en niet gezegd wordt, om te voelen waar de weerstand en de pijn zit, om te zien wat verwarring en stress oplevert. We zijn ‘tijdelijk’ een verlengstuk van je zintuigen en van je denk- en gevoelswereld.

Botsing van logica’s

Ieder hersteltraject levert na het ongeval, nieuwe botsingen op tussen het slachtoffer en partijen en instanties die ‘beroepsmatig’ bij het hersteltraject betrokken zijn.

Zij zijn gehouden aan wettelijke kaders, volgen procedures, voeren regels uit en hanteren daarbij hun eigen logica.

Deze logica sluit heel vaak niet aan bij de logica van de cliënt en zijn omgeving. Dat zorgt in de praktijk voor botsingen, irritatie, frustratie en extra stress.

Catharsis Herstel-Partners stemmen de verschillende werelden op elkaar af zodat er een gemeenschappelijke werkelijkheid ontstaat die ruimte en mogelijkheden biedt om te herstellen.

Herstelspagaat

Veel tijd, geld en energie wordt gestopt in het vaststellen en bewijzen van klachten, beperkingen en handicap.

Diverse deskundigen gaan ‘objectief’ vaststellen wat de relatie is tussen het ongeval en de huidige klachten.

Veel clienten begrijpen dit belangrijke onderdeel van het personenschadetraject niet en raken o.a. gefrustreerd over de bevindingen die gerapporteerd worden.

Tegelijkertijd wordt verwacht dat ze dagelijks structureel werken aan hun herstel.

Een spagaat is het gevolg.

Rolduidelijkheid en positie van de cliënt (slachtoffer)

Van de cliënt en zijn omgeving wordt een structurele inspanning verwacht om doelmatig en doelgericht te werken aan het herstel van zijn gezondheid en geluk.

Dit vraagt een investering in nieuwe kennis en vaardigheden.

De cliënt is opdrachtgever van de deskundigen en specialisten en maakt concrete afspraken over de resultaten die binnen de afgesproken tijd geleverd gaan worden.

Een positie die aansluit bij de vraag-gestuurde aanpak van het Catharsis herstel traject waarbij het willen en kunnen van de cliënt centraal staan en het vertrekpunt zijn.

Dit levert in de praktijk botsingen op met de aanbod-gestuurde herstelwereld waarin moeten en mogen de norm zijn.

Catharsis Herstel-Partners ‘verwoordt’ in de beginfase van het hersteltraject de wensen, verlangens en verwachtingen van de cliënt.

Het Catharsis Herstel Traject

We gaan ‘samen’ met het slachtoffer en zijn omgeving 4 maanden aan de slag.

Fase I
De eerste 2 maanden staan in het teken van inventariseren, oriënteren en de hulpvraag verdiepen en concreet maken.

Daarbij ligt de focus zowel op het slachtoffer als op zijn herstelomgeving.

Deze fase levert het fundament op om oplossingsgericht het leef- en arbeidsvermogen te ontwikkelen en te leren benutten.

Fase II
Gedurende deze 2 maanden wordt intensief geleerd en gewerkt aan het zelfstandig vorm en inhoud geven van de toekomst.

Resultaten

Wat zijn de resultaten voor de cliënt?

  • Is ‘beter’ fysiek, psychisch en sociaal belastbaar.
  • Beschikt over voldoende kennis en vaardigheden om de regie over zijn leven weer zelfstandig op te pakken en verder te ontwikkelen.
  • Hij leeft weer in harmonie met zichzelf en zijn omgeving.

Wat zijn de resultaten voor de Personenschade verzekeraar?

  • Er is pro-actief gewerkt om verdere schade te beperken.
  • De benadeelde is zoveel mogelijk in de toestand gebracht zoals die was voor het ongeval.
  • De opgelopen financiële schade wordt beperkt door de investering in het hersteltraject.

Wat zijn de resultaten voor andere deskundigen in het herstelproces?

  • Zij kunnen hun expertise doelmatig en doelgericht inzetten op basis van het willen en kunnen van de cliënt
  • Ze kunnen zich focussen op de afgesproken resultaten die met de cliënt zijn afgesproken.
  • Ze leveren ‘maatwerk’ dat aansluit op de specifieke leef- en werkcontext van de cliënt.

Vrijblijvend kennismaken

Ben je slachtoffer van een verkeers- of bedrijfsongeval of ben je als partij betrokken bij een letselschadetraject? We maken graag persoonlijk kennis om samen de mogelijkheden te inventariseren. Vul onderstaand formulier in en één van onze herstel-partners neemt zo snel mogelijk contact met je op.